fredag 23 oktober 2009

Tankar om trafik!

Det är få saker som kan göra mig så upprörd som när jag är ute i trafiken,jag är en ganska lugn människa i vanliga fall, men när jag sätter mig i bilen växer hornen fram=), jag ser rött bara jag ser en husvagn på en trång landsväg där man knappt kan köra om, jag blir tokig på dom som kör 65 på 90 väg osv, men mest av allt så är det det här med bilköer. Alla ni som någong gång har åkt genom Stockolm under rusningen vet vad jag pratar om, och rusningstrafik vad är det för ord egentligen, det står ju tvärstill så det är absolut ingen rusning i alla fall!


Det som fick mig att bli upprörd den här gången är att dom stänger av vägar och körfält för att det är någon form av EU-toppmöte här i stan under veckan. Dom ska få åka i fria filer och inte behöva köa, det gör det ju ännu värre än vanligt. På radions trafikrapportering uppmanar dom oss att åka kollektivt, och inget fel i det jag gör ju offtast det, men det finns tex vissa yrkesgrupper som inte kan välja att åka kollektivt. Det skulle vara spännande att se vilka reaktioner det vart på buss, pendeltåg och tunnelbanan om tex alla hantverkare skulle åka till sina jobb med plankor, gipskivor, sågar, maskiner, målarburkar och penslar, verktyg och allt vad dom behöver. Hade varit ett skoj expriment att göra!=)

Hur som helst så när det blir sånna här dagar som det har varit den här veckan har man fått köa i timmar för att politikerna ska åka kors och tvärs över hela stan. Hade det inte varit bättre om DOM hade åkt kommunalt? Varför är deras tid så mycket viktigare än min och alla andras vanliga dödliga? Eller hade dom inte kunna åkt gemensamt i en buss,tänk vad efektivt, dom hade kunnat fortsatt sina möten och smatal på bussen! Nej nu åker dom i varsin bil med två polisbilar som eskort, vad kostar inte det, och hur mår miljön?
Förra sommaren när Condoleeza Rice var i Sverige på besök gjorde dom samma sak, den dagen tog det mig tre timmar att åka hem från jobbet, en resa som i vanliga fall tog ca 50 minuter, ska det verkligen få vara så?
En till sak som irriterar mig är att jag har bestämt mig för att inte jaga upp mig över saker jag inte kan styra över, men nu gör jag det ändå! Surt att man inte bara kan låta saker bero!=)

En sak som i alla fall gör mig glad är att igår kväll när jag åkte hem från skolan ganska sent var det knappt en bil ute och när jag passerade Globen strålar den i färg, det gillas även om det var Djurgårdens färger, men vad gör det, det var ju färg, jag blev i alla fall glad, den var så fin!=)


Hoppas ni får en fin dag!=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar