fredag 12 februari 2010

Min utmaning!=)

Nu känner jag att det är dax att berätta om utmaningen jag har fått av min kära moster!
Jag är som bekant inte en människa som lever ett speciellt sunt liv, och har trivts ganska bra med det och gör väl fortfarande det. Men i höstas såddes ett litet frö i min hjärna, jag är ju hopplöst överviktig. Mitt motto har varit bättre överviktig än skitviktig!=) Jag lider inte av det, utan trivs faktiskt ganska bra med mig själv, men för hälsans skull har jag tänkt att det kanske vore bra att bli av med några eller faktiskt ett gäng kilon. Tanken föddes i samband med att Håkan blev sjuk, blodproppar är ju mycket relaterat till övervikt, och tanken som slog mig var att "jag vill inte dö i förtid bara för att jag är tjock, nej tack"! Det tar ett tag för mig att utforma en plan men nu har jag satt den i verket!  Jag är väldig medveten om att jag är tjock men som sagt så lider jag inte av det, men tanken på ett långt liv är mycket mer lockande än mat i massor! För det är just det som är min stora last, för mycket mat alltså! Jag är inte speciellt förtjust i godis och sötsaker, dricker inte heller läsk, men jag älskar mat i alla former! Och en anna last är snacks, som chips och sånt. Men det är enkelt att vara utan känner jag, det är ju värre med maten liksom, den måste jag ju stoppa i mig!=)
Men i alla fall så har min söta moster utmanat mig, gå ner 12 kilo på 12 månader (och förhoppningsvis mer!)! Belöningen är att jag får en utlandsresa av min moster, tillsammans med henne, min syster och mamma (hoppas jag)! Det är ju inte omöjligt, faktiskt! Tanken på att träna var för mig helt främmande innan jag började på buggkursen och insåg att det var både roligt och skönt att röra på mig, och det som förvånar mig mest är hur pigg jag känner mig! Därav har jag ju även bestämt mig för att träna på gymmet! Jag är ju inte så förtujust i att röra på mig och tycker att gymmet var ett bra allternativ, där jag är på samma ställe helatiden! Och faktiskt jag tycker att det var roligt! På måndag är det dax igen, och Håkan menar då att vi ska köra hårdare för jag hade förlite träningsvärk sist!=)
Min tanke med detta är inte att banta för det är det tråkigaste jag vet, däremot kan man tänka på vad man äter och hur mycket! Jag tror på lite av allt, i lagom mängd såklart! Och motion! Så det är min plan och min utmaning! Vad tror ni om det!? Jag tar gärna emot tips och råd!
Och jag vill tacka alla människor runt mig som stöttar och peppar! Tusen tack! Nu kör vi!!=)

Hoppas ni får en jätte fin helg alla fina människor!=)

5 kommentarer:

  1. Vi hejjar på! Om du skulle kunna tänka dig att föjla med mig och vovvarna och åka längd-skidor eller promenera i skogen när du är i "lilla" byn är det bara att hojta till!:-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är härligt Malin !! Skön inställning tycker jag..Ett litet tips är att ta äppelcidervinäger kappsar eller att dricka det..Får tydligen igång på ämnesopmsättningen då "en liten kick" liksom :) finns kappslar på hälsokost affärer..Kan inte lova att de funkar, men som sagt så vet jag folk som käkat de och jag funderar starkt på att prova..Jag säger bara GO GIRL detta fixar du.kramar din vän Sandra

    SvaraRadera
  3. Bra Malin!! Klart du klarar den utmaningen! Det svåra brukar vara att verkligen bestämma sig, men har du ju nu.
    Säger som Helen, hojta till om du vill prommenera när du är hemma i byn.
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Starkt min vän! Ett sunt beslut, även om du knappast behöver det för utseendet - du är vacker som du är, och jag blir alltid så glad när jag ser dig eftersom du skiner starkare än solen!
    Well...12 kilo på 12 månader kommer du garanterat att klara, tro mig. Jag finns här om du behöver stöttning, jag lever ju i stort sett dygnet runt med träning och har nog en del att dela med mig av... ;)
    Jag tror verkligen på dig Malin och jag finns här närhelst du behöver
    mig! Kör hårt, räkna med att jag kommer att piska på dig lite... ;) Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för allt peppande,och alla fina ord! Och jag kör på, lite i min takt men tanken är väl att det ska bli lättare med tiden, och jag tycker tro det eller ej att det är jätte roligt!=) Och Helena jag kommer att behöva piskas framöver så jag är tacksam för det!=)

    SvaraRadera