torsdag 25 mars 2010

Upprörd!

Jag känner mig lite upprörd över dramatiken hemma i byn, jag har ibland svårt att förstå rättsväsendet!
Nu har det blivit så att några farbröder var ute på skidor med hagelgevär för att jaga räv, vilket vad jag har förstått är helt tillåtet! Dom åker på ett björn ide och björnen springer upp, dom skjuter varningsskott men den fortsätter att jaga dom, dom skadskjuter björnen i självförsvar, det sägs att den nästan stod på skidspetsarna åt farbrorn som sköt, hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte men jag tror att det måste ha varit rätt nära då dom är vana jägare och kan nog se hur djuren beter sig. Efter allt detta så ringer dom polisen och berättar vad som hänt och begär att dom eftersöker det skadade djuert.
 I alla fall så sitter dom nu häktade misstänkta för grovt jaktbrott! Vad hände! Det här är inga gorvt kriminella män, inte kriminella alls faktiskt, och enligt mina källor kan man inte döda en björn med ett hagelgevär så dom var ju inte ute i skogen av den anledningen! Jag tror att det vart såhär för att den här rovdjursdebatten är så het där hemma och i stora delar av landet och visst dom är jägare dom här farbröderna och gillar inte rovdjur men jag är helt övertygad om att dom inte sköt björnen "frivilligt" och sen ringer in och anmäler sig själva! Det kan ju verka lite korkat om man inte tror att man gjort rätt!
Polisens eftersök resulterade i att  den skadskjutan björnen sköts och även hennes tre ungar som tydligen inte skulle klara sig själva, jag tycker nog att det var rätt bra för jag vill inte ha tre till stora björna i skogaran där hemma men dom hade kanske kunnat ta dom till björnparken eller nåt sånt!
Det kan hända att det finns saker som inte stämmer i min berättelse men det är vad jag läst mig till i tidningarna och hört av dom där hemma, så det finns säkert saker att tillägga och ta bort, men såhär har jag förstått att det gick till!

Man kan tycka vad man vill om detta och rovdjursstammen, men en sak som är säker är att dom flesta som inte har dom inpå knutarna tycker att det är helt okej med varg och björn i närheten, jag kan oxå tycka att det är okej om dom håller sig i djupaste skogaran, men dom börjar komma lite för nära, eller så är det vi människor som har brett ut oss för mycket kanske! Det här kan man resonera om i evighet, men vad jag minns så var det aldrig något snack om dom när jag var liten, vi hade hästar och var jämt och ständigt ute i skogaran det var aldrig någon fara då, det kanske det inte är nu heller men jag tänker inte ta risken.
Nu förtiden törs inte jag ge mig ut i skogen, inte ensam i alla fall! I sånna fall vill jag ha med mig en jägare som kan skjuta i självförsvar om det skulle dyka upp ett ilsket rovdjur!
Hoppas det löser sig till det bästa för dom här farbröderna!
http://www.jaktojagare.se/

1 kommentar:

  1. När man läser i tidningarna så är det facinerande att se hur fort folk dömmer! De som inte ens vet hur det gick till, eller inte bryr sig. Och jag förstår inte varför måste de sitta kvar? Tror dom att de ska fly landet eller?
    Informationen till anhöriga är också väldigt dålig, det trodde jag nog inte om vårat rättsväsenden.
    Nej som du säger så får vi hoppas att det löser sig till det bästa!
    Kram på dig!!

    SvaraRadera