tisdag 20 april 2010

Trafikanter!

Nu är det en dag kvar till den hemska tentan! Men jag tror faktiskt att jag börjar få koll på läget! Har en del kvar att läsa men idag tänker jag bara gå i skolan till halv tolv så då har jag ju lite mer tid att plugga på! För badmintonen är inte förens klocka åtta i kväll! Det ska bli riktigt roligt, jag ska ju inviga mitt nya rack och allt!=)
Jag har föresten tänkt på en sak, som bilburen i staden nu när alla cyklister börjar komma fram är en intressant upplevelse vill jag lova! Bara för att man har två hjul och ingen motor får man bete sig hur man vill i trafiken då? Jag förstår att det är jätte mysigt och bra att cykla till och från jobbet till exempel, men jag har ett exempel med en sådan cyklande människa från igår. När jag åker från skolan åker jag Hornsgatan som är en av stockholms mest trafikerade gator plus att det just nu är massor av vägarbeten där, så det är minst sagt lite trångt med alla bilar, cyklar och gångtrafikanter.
I alla fall så igår när jag skulle åka hem hade jag en cyklande dam framför mig på vägen, hon cyklade helt regelriktigt på cykelbanan och jag åkte i min fil. En bit längre ned på gatan står det en bil parkerad på cykelbanan, jag kan förstå att det är irriterande men tanten på cykeln svänger ut i min fil utan att ge någon form av tecken hon vred inte ens på huvudet för att kolla om det var fritt! Nu hade jag koll på läget och misstänkte att hon skulle göra så, så jag släppte snällt fram henne! Men om jag som bilist vill byta fil eller svänga måste jag ju faktiskt blinka med blinkersen, jag måste oxå stanna vid rött ljus, men det verkar inte gälla när man cyklar! Det gäller när man kör bil att ha super koll på alla andra trafikanter! För att inte tala om alla mammor med barnvagnar som kör ut sina stackars hjälplösa barn där i vagnarna på obevakade övergångsställena, för att dom hävdar att dom har företräde, och det  må så va, men om bilisten som kommer inte har koll eller inte ser barnvagnen och barnet blir påkört och  skadat, ska man vara stolt då för att man vågade köra ut sin barnvagn i vägen framför en bil och hävda sin företrädesrätt? Jag bara undrar, är det värt det?!
Nåväl nu har jag fått hetsa upp mig lite över det och det känndes ju bra, jag vill ju bara att alla ska vara rädda om sig!=)

Föresten så kom jag på att jag har glömt att berätta att jag fick tillbaka min hemtenta i lönehantering igår.
VG var resultatet! Jippi! 27 av 31 rätt! Nice!=) Glad!

Nu ska jag åka till skolan, solen skiner och det är vår! Härligt!=)
Hoppas ni alla har en fin tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar