fredag 29 april 2011

Vad är meningen med livet?

Jag det undrar jag! Ibland känns ju livet lite sådär grått och trist, livet bara ramlar på är det meninge att det ska vara så! Man jobbar, äter och sover! Inte mycket glamor över det, visst det är väl så att det bli inte bättre än vad man gör det till men ibland så finns ju bara inte energin där att göra massa saker och då lessnar jag! Det händer mig rätt ofta såhär på våran faktiskt, det finns en känsla av att man måste vara på topp och tycka att allt är jätte härligt och roligt nu när det äntligen är vår och värme, men jag kan inte alltid känna så och jag tror att det är det som stressar mig och jag blir tvär helt enkelt!

Visst jag tycker att det är mysigt med sol och värmen, och jag kan njuta av våren om jag får göra det på mitt eget sätt,  men jag tycker inte om alla måsten som kommer med det! Alltså att man måste "påta" i trädgården och göra fint (för vem egentligen, mig själv eller alla andra?), att man måste le så fort solen tittar fram, att man måste vara pigg "för nu har ju ljuset kommit" osv osv! Vad trött jag blir på mig själv ibland, jag skulle vilja vara sådär vårlycklig som man ska vara men jag är bara inte det! Sådeså!!=)

Jag tänker ofta på vad meningen med livet är, varför är just jag här och gästspelar en sisådär 80-100 år (i bästa fall), vilken är min uppgift, vilka spår är det meningen att jag ska lämna efter mig?
Vi människor är som myror i en myrstack, jag tänkte ofta på det på morgon här när jag åkte till jobbet! Vi sitter där i bilköerna / bussarna / tågen / tunnelbanorna för att ta oss till arbetet, vi måste prestera och streta för att nå våra mål hela dagen, sen sätter vi oss återigen i kö för att komma hem, väl hemma fortsätter vardagens lunk med mat, tvätt, plock, lite träning och sånt där, sen sover vi och nästa dag är det samma visa igen! Är det meningen med livet? Och i sånna fall, till vilken nytta?
Det är en rätt stor fråga och det finns nog inga direkta svar men jag bara undrar ibland! Jag har som saget en tendens till att snöa in på sånna här tankar såhär på våren!=)

Ja ja, idag är det ju i alla fall fredag och om 11 veckor är det dax för semester, inte för att jag inte trivs på jobbet men det är ju alltid skönt att vara ledig! Undra om myrorna känner av fredagskänslan, eller om dom har semester? Jag tror inte det! Vi människor kanske har det lite bättre än myrorna ändå!

Just i detta nu klev min kollega Nils in här och förklarade var meningen med livet är, det ät att cykla! Cykla är livet helt enkelt, jag får väl prova nån dag så får vi se!=)

Ha det gott och var rädda om er och alla andra!=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar